Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Warszawa: Tramwaje wrócą na Marszałkowską już w październiku

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
02-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
02-10-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Nowe torowisko, rozchodnik między szynami i szpaler drzew – Marszałkowska zmienia się w reprezentacyjny fragment Nowego Centrum Warszawy. Zakończona przebudowa to nie tylko powrót tramwajów, ale też krok w stronę bardziej zielonego i przyjaznego Śródmieścia.

Po czterech miesiącach utrudnień Marszałkowska znów stanie się jedną z głównych osi tramwajowych stolicy. Od 13 października tramwaje wracają na przebudowany odcinek między Widok a Królewską, gdzie zakończyła się modernizacja torowiska. To finał prac w tym miejscu prowadzonych przez Tramwaje Warszawskie w ramach projektu Nowe Centrum Warszawy.

Zielone torowisko i nowe drzewa

Warto przypomnieć, że modernizacja nie ograniczyła się do samej wymiany szyn. Na odcinku objętym pracami powstało zielone torowisko obsadzone rozchodnikiem, które będzie tłumić hałas i poprawi estetykę tej części miasta. Jesienią Zarząd Dróg Miejskich posadzi tu także szpaler nowych drzew, które odgrodzą tramwaje od jezdni i dopełnią wizji „zielonej Marszałkowskiej”.

Przebudowa objęła również sieć trakcyjną – na ostatnim etapie inwestycji trwał montaż nowego okablowania i elementów wsporczych. Dzięki temu torowisko nie tylko zyskało cichszą, bardziej trwałą infrastrukturę, lecz także wpisuje się w szerszą politykę zazieleniania centrum Warszawy i poprawy jakości przestrzeni publicznej.

Przyjaźniejsza przestrzeń dla pieszych i rowerzystów

Marszałkowska po remoncie staje się nie tylko trasą dla tramwajów, ale i fragmentem bardziej uporządkowanej tkanki miejskiej. Projekt przewidział dodatkowe przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe, a ruch samochodowy uporządkowano tak, by zachować po dwa pasy w każdym kierunku, z osobnymi pasami do skrętu na skrzyżowaniach.

Zmiany mają sprawić, że ta reprezentacyjna arteria będzie pełniła rolę nie tylko korytarza komunikacyjnego, lecz także przestrzeni przyjaznej mieszkańcom. To element konsekwentnie realizowanej wizji Nowego Centrum Warszawy, w której transport zbiorowy, piesi i rowerzyści zyskują większą rangę niż ruch samochodowy.

Fragment większej układanki

Zakończenie prac na Marszałkowskiej to część szeroko zakrojonych działań modernizacyjnych w centrum Warszawy. W ramach programu Nowe Centrum Warszawy przebudowywane są także inne ulice – m.in. Świętokrzyska i Królewska – które zyskują nowe rozwiązania dla pieszych, miejsca do sadzenia drzew oraz wygodniejsze przejścia i przejazdy rowerowe. Równolegle prowadzone są modernizacje torowisk, które mają zwiększyć niezawodność tramwajów i obniżyć hałas w kluczowych punktach miasta.

Zielone torowiska stają się też jednym z symboli Warszawy. Ich łączna długość przekroczyła już 25 kilometrów i stale rośnie. Takie rozwiązania pojawiły się m.in. na al. Jana Pawła II, ul. Puławskiej czy al. Niepodległości, a kolejne odcinki planowane są na Ochocie, Mokotowie i Pradze. Dla miasta to nie tylko kwestia estetyki – to również element polityki klimatycznej i konsekwentnego odchodzenia od dominacji samochodów w ścisłym centrum.

13 października pasażerowie znów wsiądą do tramwajów jadących przez serce Warszawy. Tym razem po torach, które – dosłownie i symbolicznie – mają być cichsze, bardziej zielone i trwalsze.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa: Ulica Zgoda bardziej zielona

Przestrzeń

Warszawa: Ulica Zgoda bardziej zielona

Redakcja/inf. pras 17 maja 2025

Coraz więcej drzew na placu Centralnym

Przestrzeń

Coraz więcej drzew na placu Centralnym

UM Warszawa 01 lutego 2025

Warszawa: Jak postępuje przebudowa Złotej i Zgoda?

Przestrzeń

Zobacz również:

Warszawa: Ulica Zgoda bardziej zielona

Przestrzeń

Warszawa: Ulica Zgoda bardziej zielona

Redakcja/inf. pras 17 maja 2025

Coraz więcej drzew na placu Centralnym

Przestrzeń

Coraz więcej drzew na placu Centralnym

UM Warszawa 01 lutego 2025

Warszawa: Jak postępuje przebudowa Złotej i Zgoda?

Przestrzeń

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij